ArcGIS REST Services Directory Login
JSON

ItemInfo

Item Information

snippet: Keväällä 2017 päivitetty versio. Pohjatietona aineistolle on Maanmittauslaitoksen karttatietokanta. Karttatietokannan peltoja päätettiin käyttää nykyisiä peltoja kuvaavana aineistona, koska tärkeänä pidettiin peltokuvioiden sijainnin sekä pinta-alatiedon mahdollisimman hyvää tarkkuutta. Maatalouden kannalta hyvillä ja yhtenäisillä peltoalueilla tarkoitetaan Uudenmaan liiton alueella vähintään 100 hehtaarin peltoalueita, joka on yksi peltokuvio tai jonka muodostavat vähintään 20 hehtaarin peltokuviot, jotka sijaitsevat enintään 300 metrin etäisyydellä toisistaan. Maatalouden kannalta hyvien ja yhtenäisten peltoalueiden selvitystyön taustalla ovat maakuntakaavan laadintaa ohjaavatvaltakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet, joiden mukaan hyviä ja yhtenäisiä peltoalueita ei tule ottaa taajamatoimintojenkäyttöön ilman erityisiä perusteita.Uudenmaan erityispiirteenä on pääkaupunkia ympäröivillä alueilla tapahtuvan kasvun myötä kovenevat paineet ottaapeltomaata rakentamiskäyttöön. Siksi nimenomaan Uudellamaalla on tärkeää muodostaa kokonaiskuva peltojen hyvyyteenvaikuttavista seikoista ja selvittää peltojen tuotannollista arvoa. Selvityksessä määritellään, minkälaiset peltoalueetovat hyviä maatalouden kannalta. Määritelmä on varsin yleispiirteinen ja perustuu pääosin peltoalueiden kokoon,yhtenäisyyteen ja keskinäiseen sijaintiin. Selvityksen tulokset toimivat pohjatietona maankäytön suunnittelussa. Niitä eisiis ole tarkoitettu kaavamerkinnöiksi eikä rajoittamaan maanomistajien toimintaa, vaan niitä hyödynnetään maakuntakaavanuudistamisessa taajamatoimintojen sijaintia suunniteltaessa ja kaavan vaikutusten arvioinnissa
summary: Keväällä 2017 päivitetty versio. Pohjatietona aineistolle on Maanmittauslaitoksen karttatietokanta. Karttatietokannan peltoja päätettiin käyttää nykyisiä peltoja kuvaavana aineistona, koska tärkeänä pidettiin peltokuvioiden sijainnin sekä pinta-alatiedon mahdollisimman hyvää tarkkuutta. Maatalouden kannalta hyvillä ja yhtenäisillä peltoalueilla tarkoitetaan Uudenmaan liiton alueella vähintään 100 hehtaarin peltoalueita, joka on yksi peltokuvio tai jonka muodostavat vähintään 20 hehtaarin peltokuviot, jotka sijaitsevat enintään 300 metrin etäisyydellä toisistaan. Maatalouden kannalta hyvien ja yhtenäisten peltoalueiden selvitystyön taustalla ovat maakuntakaavan laadintaa ohjaavatvaltakunnalliset alueidenkäyttötavoitteet, joiden mukaan hyviä ja yhtenäisiä peltoalueita ei tule ottaa taajamatoimintojenkäyttöön ilman erityisiä perusteita.Uudenmaan erityispiirteenä on pääkaupunkia ympäröivillä alueilla tapahtuvan kasvun myötä kovenevat paineet ottaapeltomaata rakentamiskäyttöön. Siksi nimenomaan Uudellamaalla on tärkeää muodostaa kokonaiskuva peltojen hyvyyteenvaikuttavista seikoista ja selvittää peltojen tuotannollista arvoa. Selvityksessä määritellään, minkälaiset peltoalueetovat hyviä maatalouden kannalta. Määritelmä on varsin yleispiirteinen ja perustuu pääosin peltoalueiden kokoon,yhtenäisyyteen ja keskinäiseen sijaintiin. Selvityksen tulokset toimivat pohjatietona maankäytön suunnittelussa. Niitä eisiis ole tarkoitettu kaavamerkinnöiksi eikä rajoittamaan maanomistajien toimintaa, vaan niitä hyödynnetään maakuntakaavanuudistamisessa taajamatoimintojen sijaintia suunniteltaessa ja kaavan vaikutusten arvioinnissa
accessInformation: Uudenmaan liitto
thumbnail: