Utvecklingszon för tätortsfunktioner

Beskrivning

Med utvecklingsprincipbeteckningen anges zoner för tätortsfunktioner av betydelse på riksnivå, landskapsnivå eller regional nivå som stöder sig på de största och mångsidigaste centrumen och där en utvecklad och effektivare samhällsstruktur är särskilt viktig med tanke på hela landskapets utveckling.

Utvecklingszonerna för tätortsfunktioner omfattar huvudsakligen befintliga tätorter där den nuvarande samhällsstrukturen redan är hållbar eller kan utvecklas till en sådan. På en utvecklingszon för tätortsfunktioner ska samhällsstrukturen i sin helhet vara tillräckligt effektiv så att målen för en hållbar samhällsstruktur kan uppnås. Zonen kan omfatta delområden av olika karaktär allt från obebyggda områden till effektivt bebyggda områden.

Förutom boende, tjänster och arbetsplatser kan zonen omfatta till exempel rekreations-och skyddsområden, trafikleder och andra områden som behövs för trafiken, områden för samhällsteknisk försörjning och andra specialområden, områden för industriproduktion som passar in i omgivningen, jord-och skogsbruksområden samt vattenområden.

Planbeteckningen för utvecklingszonen för tätortsfunktioner och dess bestämmelser fastställer de allmänna principerna för utvecklingen av en omfattande områdeshelhet med mångsidig verksamhet. En annan landskapsplanebeteckning på ett område för en zon som angetts med utvecklingsprincipbeteckning visar att på det aktuella delområdet är utvecklingen av zonen förenad med andra intressen på landskapsnivå eller ramvillkor som ska beaktas i den närmare planeringen av delområdet.

Planeringsbestämmelse

Samhällsstrukturen i utvecklingszonen för tätortsfunktioner ska effektiveras så att den stöder sig på den befintliga strukturen, i synnerhet centrumen och stationsomgivningarna, och så att förutsättningarna för att promenera, cykla ochanvända kollektivtrafik förbättras. Zonen ska utvecklas som en tät och mångsidig helhet med bostäder, arbetsplatser, tjänster och grönstruktur så att miljöns särskilda värden beaktas. Helsingforsregionens zon ska utvecklas som en kollektivtrafikstad som till sin struktur påminner om ett nätverk.

De mer detaljerade behoven av områdesreserveringar som hänför sig till utvecklingen av zonen och de övriga arrangemangen kring områdesanvändning ska utredas i den mer detaljerade planeringen.

I den mer detaljerade planeringen av zonen ska man trygga bevarandet av naturens och kulturmiljöns särskilda värden samt främja hur det ekologiska nätverket kopplas till grönstrukturen utanför zonen. I samband med att samhällsstrukturen förtätas ska uppmärksamhet fästas vid zonens värdefulla särdrag och livsmiljöns kvalitet. Dessutom ska man trygga tillräckliga rekreationsmöjligheter samtrekreationsförbindelser inom och utanför zonen. Särskild uppmärksamhet ska fästas vid de förbindelser i planen som förenar grönstrukturens delar samt riktar sig mot Helsingforsregionens grönbälte och strandområden samt som finns parallellt med havsstranden.

I den mera detaljerade planeringen ska zonensobebyggda stränder reserveras för allmän rekreation, ifall inte något särskilt behov förutsätter att området anvisas för annat bruk.

I den mera detaljerade planeringen ska man fästa uppmärksamhet vid hanteringen av dagvatten och förbereda sig på extrema väderfenomen.

Hamnarnas och Helsingfors-Vanda flygplats verksamhets-och utvecklingsförutsättningar ska tryggas.

I den mer detaljerade planeringen ska distributionstrafikens verksamhetsförutsättningar tryggas.

I samband med den mer detaljerade planeringen av zonen ska tillräckliga depåområden som krävs för att utveckla spår-och kollektivtrafiken tas i beaktande och tryggas. När annan markanvändning planeras på områden för existerande depåer ska det säkerställas att ersättande depåkapacitet har förverkligats innan verksamheten vid den existerande depån upphör.

De undre gränserna för storleken på stora detaljhandelsenheter av regional betydelse är följande, om inte utredningar visar annat:

På utvecklingszonen för tätortsfunktioner i huvudstadsregionen (Esbo, Helsingfors, Grankulla och Vanda)
  • Centruminriktad handel (dagligvaruhandel och övrig specialvaruhandel) 10 000 m2-vy
  • Utrymmeskrävande specialvaruhandel 30 000 m2-vy
  • På övriga utvecklingszoner för tätortsfunktioner
  • Centruminriktad handel (dagligvaruhandel och övrig specialvaruhandel) 10 000 m2-vy
  • Utrymmeskrävande specialvaruhandel 10 000 m2-vy
  • Den kursiverade delen av planeringsbestämmelsen upphävdes på området för Västra Nylands etapplandskapsplan genom Helsingfors förvaltningsdomstols beslut 24.9.2021 och beslutet vann laga kraft genom Högsta förvaltningsdomstolens beslut 13.3.2023 T 756.

    UML // 13.3.2023